Als ik s avonds thuis kom van het treffen en de dag is goed verlopen dan heb ik een tevreden gevoel. Tevens ben ik dan blij dat het achter de rug is.
Daarmee bedoel ik: er zijn geen ongelukken of andere nare dingen gebeurt.
Je hoort geregeld dat er bij evenementen iets mis gaat.
Bij mijn weten is er nooit iets ernstigs in al die jaren gebeurd.
Het was er weer gezellig zowel op het terras als op de weide.
Volgens mij waren de handelaren ook redelijk tevreden met hun ,,omzet,,
De feiten:
Er stond een mooi verslag van ons treffen in dagblad Tubantia. Ik dacht bij mezelf dat kan mooi in ons clubblad dan hoef ik het zelf (of iemand anders) ook niet te bedenken.
Hier volgt het:
Het typische jankende, snerpende geluid van de tweetaktmotor van een Kreidler weerklinkt deze zondag bij café De Olde Mölle op de Needse Berg. Dik tweehonderd bromfietsfanaten rijden hier samen terug in de tijd om weer even de sfeer van de jaren 60, 70 en 80 te proeven. Het voelt als een warm nostalgisch bad, als ze trots hun Kreidlers naast elkaar
parkeren. Maar ook een verdwaalde Zündapp, Honda of Yamaha is welkom bij het
bromfietstreffen van de Kreidler Club Oost Nederland (KCON).
Nozems reden op Puch of Tomos.
Wat er zo bijzonder is aan een Kreidler? „Het was dé bromfiets voor jongens uit de Achterhoek en Twente”, zegt Jan Uitslag van de KCON. De nozems in Den Haag reden rond op zo’n hoge Puch of Tomos. Maar hier koos men voor Duitse degelijkheid van Kreidler of Zündapp. Door de week er op naar het werk, in het weekend naar de disco, zoals City Lido in Groenlo.
En dan samen met een meisje naar buiten brommers kiek’n. Of het dan hielp als je een Kreidler had? Dat denk ik niet. De meisjes waren niet zo merkbewust. Bennie Snijders (74) uit Azelo was dat wel.
Zo’n Puch? Dat frame was veel te zwak en trok vaak helemaal krom.
De wielen stonden vaak niet eens recht achter elkaar. Kreidler stond voor Duitse degelijkheid. Dat was met zo’n eivormige tank toen ik 16/17 jaar was dé bromfiets bij ons in Twente.
Ik heb er inmiddels zo’n vijftien thuis staan, waaronder een
opgevoerde racer met een grotere carburateur en zo. Daarmee kon je wel 120 kilometer per uur.
Snijders heeft misschien wel de meest bijzondere Kreidler van het treffen in Neede: een Florett-bakbromfiets. Zelf opgebouwd, zegt hij trots, als hij naar de glimmende, rode bakbrommer met drie wielen wijst. Tijdens de coronatijd gemaakt. Kijk, de bak draait niet mee als je stuurt. Alleen de twee voorwielen.
De vering en besturing heb ik helemaal zelf ontworpen en bedacht.
Een unicum in Nederland.
Zijn bromfietsen trekken bekijks. Want Snijders bouwde behalve zijn brommerbak ook een Kreidler tot trialbromfiets om.
Met enorm dikke crossbanden voor meer grip en om hindernissen goed te kunnen nemen.
De enige in ons land. Ik heb er zelfs trialwedstrijden in Arnhem meegereden, vertelt hij trots.
Vooral 50-plussers
Het zijn vooral vijftigplussers die in Neede met hun Kreidler nostalgie snuiven. En dat klopt historisch gezien precies. Jan Uitslag: de Kreidler Florett werd vanaf 1957 gemaakt en was in de jaren 60 en 70 razend populair. Maar toen kwamen de Japanse merken Honda en
Yamaha, die veel goedkopere bromfietsen konden leveren. Het betekende het einde van Kreidler. De fabriek ging in 1983 failliet. De Kreidler Club Oost Nederland heeft een kleine driehonderd leden, weet Uitslag. Veel uit Neede, Eibergen en de Achterhoek.
Het tekent de populariteit van Kreidler en ook Zündapp, vooral in Oost-Nederland.
PTT-post fietstas
Over Zündapp gesproken, Bert Lensink uit Neede is met een oud exemplaar uit 1977 ter
plekke. Inclusief een oude post fietstas, die aan beide zijden van het zadel hangt.
Origineel, wijst hij naar het PTT-logo op de lederen tas.
Net als de meeste andere bezoekers rijdt hij zondagmiddag mee met de toertocht van 71 kilometer door de Achterhoek voor oude bromfietsen. Toch best een hele zit.
En met die koude wind een uitdaging voor je lijf. Zelfs bezoekers uit het buitenland komen
in Neede brommers kiek’n. Dietmar Janning, Jens Gewering en Daniel Picker uit het Duitse Vreden en Ahaus trekken bekijks met exoten als een in Stuttgart gefabriceerde
Gagga-scooter uit 1954 en een Heinkel uit 1957. Na de oorlog mocht Heinkel geen vliegtuigen meer bouwen, wel scooters, leggen ze uit. Ze zijn voor het eerst in Neede en verbaasd over het grote aantal bezoekers.
Voor het laatst bij Olde Mölle
De Kreidler fans zijn deze zondag trouwens voor het laatst bij De Olde Mölle, dat een andere bestemming krijgt. Peter Schoenmakers (evenementen commissie van de KCON): Volgend jaar vindt het bromfietstreffen daarom plaats bij buitencentrum Kerkemeijer in Borculo.
Met dank aan Dagblad Tubantia
Zie ook : viewtopic.php?f=5&t=1372&p=1476#p1476